Narrowcasting

Beeldscherm6Narrowcasting is een direct marketing tool die tegenwoordig steeds meer toegepast word. Narrowcasting wordt steeds populairder bij winkelketens en adverteerders. De instore-communicatie is een middel om een hogere omzet te genereren, bij zowel winkelier als fabrikant. Daarbij is het mogelijk op het juiste moment, op de juiste plaats, de juiste boodschap over te brengen aan de juiste doelgroep. Dit stimuleert de aankoopbeslissingen op de winkelvloer.

Terwijl de kijker in de huiskamer steeds moeilijker te bereiken is, vinden TV-schermen hun weg naar onze dagelijkse omgeving. Het nieuwe mediakanaal dat ontstaat is meer dan een uitbreiding van het bestaande, meer dan een extra plek om bekende beelden te tonen. Het levert een nieuwe soort televisie-in-het-voorbijgaan op. Via narrowcasting kan nieuws, informatie en reclame boodschappen aangeboden worden aan specifieke doelgroepen. Toepassingen zijn bijvoorbeeld denkbaar in retail, showrooms, publieke ruimtes, beveiliging en voor corporate communicatie.

Vidiform is een specialist in beeldscherm communicatie en heeft daarin al 20 jaar ervaring. Graag nodigen wij u uit voor een demonstratie.

Wat is narrowcasting
Het woord narrowcasting lees je overal en de terminologie is even veelzijdig als verwarrend: digital in-store merchandising, digital signage, flashdisplays, electronic display networks, retail television, captive audience networks, electronic point of communication, electronic billboards: het slaat op hetzelfde communicatiemiddel narrowcasting. Of dit nu presentaties zijn met beweging of een touchscreen informatie zuil ergens op locatie.

Communicatie-aspecten

  • De grote kunst bij narrowcasting is het formuleren van een juiste boodschap, passend bij de setting van het middel, dus de op het juiste moment 'langslopende' doelgroep.
  • Via narrowcasting is het mogelijk om doelgroepen te bereiken die je via broadcasting (bijvoorbeeld de reclameblokken op tv) niet meer goed kunt bedienen. Het zapgedrag van de tv-kijker is een duidelijke stimulans geweest voor de ontwikkeling van dit communicatiemiddel.
  • Maar voor de duidelijkheid: het gaat hier om meer dan alleen een reclamemiddel. Voordeel van narrowcasting ligt deels in het gemak: de schermen kunnen vaak klein van omvang zijn en daardoor makkelijk op allerlei plekken te plaatsen. Bovendien scheelt dat in de aanschafkosten van het communicatiemiddel.
  • Narrowcasting kent een passieve en een actieve variant. De passieve vorm is natuurlijk al langer bekend: video's, digitale folders, animaties e.d. De actieve vorm is meer interactief: hierbij zet de opdrachtgever vooral het touchscreen in, maar ook communicatie via bijvoorbeeld sms of mms is mogelijk. Deze actieve variant is ideaal om de informatie nog scherper toe te spitsen op de doelgroep en om meer informatie over de gebruiker te krijgen.